onsdag 6 mars 2013

Barnvagnsgardin

En väldigt bra sak att ha till vagnen är en gardin.
En liten gardin med runda barnvagnsringar, så sitter den ordentligt på suffletten. Jag kommer inte hålla på med stora filtar som bara blåser av.
Barnvagnsgardinen är väldigt lätt att sy.

Jag hittade på ett mönster på fri hand. Ritade ut en svampliknande form på två tyger.
Klippte ut en remsa i ett vävt tyg, ca 5 cm bred. Den remsan sydde jag fast på avigsidan på baksidetyget för att stadga upp kanten.
Sydde ihop de två tygerna räta mot räta, lämnade ett litet hål för att kunna vända, vrängde tygerna rätt. Sen sydde jag en raksöm runt hela gardinen.
Jag använde sju st barnvagnsringar, så jag sydde sju st knapphål i ovankanten.
Svårare än så var det inte. :)

Eftersom jag är så förtjust i moln just nu så blev min gardin sydd i rött molntyg med röd enfärgad baksida.

Den blev väldigt lik Färg och Forms barnvagnsgardin, men den såg jag efter jag hade sytt min.

Tygerna är från Olssons Tyger. Barnvagnsringarna beställde jag från Babyland.se (tror de kostade ca sex kr st) Babyproffsen hade dem i butik, såg jag sist jag var där.
Man kan ju absolut använda de färgglada bitringar/ hängen som finns, men jag ville ha mindre enfärgade ringar.

Jag har sett att några som syr sådana här gardiner sätter ett kardborrsband i mitten för att kunna rulla upp den. Men det hoppade jag över, blev snyggare så. Kanske kommer jag sy fast knytband senare. Får se om det behövs.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar