torsdag 7 mars 2013

Amningsponcho

Jag såg en bild på en jättefin amningsponcho för ett tag sen. Och jag hade "syögonen" med mig och försökte komma på hur jag kunde göra en själv.
Googlar runt och hittade en sida med fina bilder men inte så bra beskrivning.

http://www.thecoterieblog.com/2012/05/diy-modern-nursing-shawl-sew-one-line.html

Jag använde den som stöd men ska försöka beskriva hur jag gjorde istället.

Hittade ett billigt trikåtyg på Olssons tyger i Sickla i en stuvlåda.
Tyget var ca 140 cm X 120 cm.
Jag ville ha min poncho lite kortare i ryggen och ha en bred öppning. Måtten på min amningsponcho blev ca 140X60. Man kan låta alla kanter vara råa, ej fållade, men mitt tyg hade en stadkant som jag inte ville klippa av. Det brukar aldrig bli en riktigt rak kant. Så jag fållade upp den sidan istället för att lämna den rå. Använde en snygg stretchsöm, som min enkla hushållsmaskin har. Den sydda fållen är min nedre kant.
Efter fållningen var det bara att sy ihop ponchon framtill.
Där fastnade jag ett tag, typ en vecka... Kom inte på hur man skulle göra. Måste vara gravidhormonerna...

Nålade ihop och provade flera gånger för att få till öppningen bra och lagom stor. Bästa sättet att förklara var sömmen ska vara är att tänka att ena kanten ska ligga mot ena långsidan. Ett annat tips är att prova på en halsduk eller liknande för att få till tänket.

Blev väldigt nöjd med resultatet. Amningströjor i all ära, men man vill gärna kunna skyla sig lite grann i alla fall. Med amningsponchon blir risken för ofrivillig blottning mindre och bebisen får lite lugn och ro. Visst man kan ha en vanlig tunn filt men den kommer att trilla av, när man som minst vill det...





2 kommentarer:

  1. Ganska svårt att förstå hur du gjorde med denna beskrivning... Har du bilder på processen, typ mönster? Fin den blev!

    SvaraRadera
  2. Jag kan försöka rita hur jag gjorde. :)

    SvaraRadera