lördag 6 juni 2009

Nya projekt.

Efter marknaden i Skrapan, där jag i ärlighetens namn inte sålde så himla bra, kom mamma på att jag kanske ska sy nått mer än bara bärdon.
Så efter lite funderingar kom jag på att jag har sett så fina lapptäcken och har länge velat prova själv. Jag har sytt en liten kudde i lapptäcksteknik på syslöjden på mellanstadiet. Det var alltför länge sen än att jag skulle minnas nått hur man gör... Men efter lite funderingar insåg jag att det enda som var svårt var egentligen att få till alla bitar rakt.


Här är det första verket. Jag har bara sytt själva lapp-biten. Ska självklart sy en baksida och fylla täcket med lite vadd.
Storleken är ganska liten för att passa till en vagn eller vagga. Kanske skulle det vara snyggt om man bäddar en spjälsäng med täcket längst ner i fotändan....


Här är alla tillklippta bitar, lagda i ordning. Jag var tvungen att ta kort på det för att komma ihåg hur jag hade tänkt sy ihop det....



Så här ser bitarna ut ihopsydda. Blev väldigt nöjd.

Nu funderar jag på vad jag ska som baksida, antingen vanlig lakansväv eller kanske mjuk flanell.

Ska kolla runt lite i sybutikerna och se vad som känns bäst.

Här är nästa täcke. Hade bara lite spillbitar av bomullstyg hemma så det blev en blandning av alla tyger till det här täcket. Men det känns som att det är grejen med lapptäcken att ta det man har och sy ihp det. Det blir oftast snyggare än man tror.


LillaK har satt sig i sin Lära-gå-vagn och vill att jag ska dra runt henne och inte sitta och sy....
Hon har på sig sina snyggaste byxor, ett par jeans jag sytt av sambons gamla. har glömt bort att blogga om dem, bara för att dem används hela tiden.






3 kommentarer:

  1. Hej Sabina. Du är ju så himla duktig, Jag fattar inte att du hinner...Är imponerad av Johans bärsjal-anvisningar, mycket tydliga. :-)

    (Om du vill ha fler kommentarer till din roliga blogg, så ändra inställningar så även "anonyma" kan skicka kommentar)
    Hälsar Annika på jobbet

    SvaraRadera
  2. Hej. Vad roligt att du hittade hit. Jag ska försöka ändra inställningarna... kan det vara därför jag inte får så många kommentarer.... ;) Det är inte bara med syendet det blir lite trassligt, utan även med datorerna....
    /Sabina

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg med massor med fina saker. Hit kommer jag att återkomma flera gånger. :)

    SvaraRadera