måndag 26 januari 2009

Sy din egen ringsjal

Kände att vi behövde en ny bärsjal här hemma. Vi hade en trikåsjal när LillaK var liten, den är för svajig nu så den använder vi inte. Vi behövde nått som var lätt att ta i och ur henne, så det fick bli en ringsjal.
Hittade en beskrivning som Babydesign gjort, där köpte jag även ringarna.

Sömnadsbeskrivningen var bra, men bilderna var sämre. Så jag sticker ut hakan och gör min egen beskrivning med en liten variant på slutet.
  1. Välj ett tyg som är lite stretchigt på diagonalen. Då blir det skönt för barnet att sitta i sjalen.

  2. Klipp till tyget. Mellan 200-230 cm långt och 75-85 cm brett. Välj bredden efter eget tycke, hur stort barnet är och hur stora ringarna är.

  3. Zig-zacka alla sidor och fålla.

4. Mät 30 cm ner från ena kortsidan och vik ner 15 cm. Stryk kanten och märk ut vart 30 cm är någonstans på undertyget, antingen med penna eller nålar. Jag har har nålat för mitt tyg passade inte att rita på.

5. Lägg in ringarna i det strukna vecket och nåla överviket mot den ritade eller nålade linjen.


6. Sy minst två sömmar med ca 1 cm mellan. (Jag sydde tre sömmar, bara för att veta att det håller.)

7. Sy en söm nära ringarna, ca 4-5 cm från ringarna. Inget som förbättrat konstruktionen, men det ser bättre ut. Kom ihåg att sömmen ska vara raksöm och sy bara några cm åt gången och dra tyget tillrätta för att inte sy det veckat.

8. Jag sydde en ficka nertill för att kunna vika ihop sjalen när den inte används.
Vik sömmarna mot mitten och nåla. Sy mittsömmen ca 20 cm (så lång fickan blir). Sy fast två stroppar på var sida om fickan, så har du nått att bära sjalen i när den ligger i fickan. Jag satte på svart kantband med en tryckknapp. (bild kommer)

Sy botten, sy ihop fållen nertill.


Tips: När du använder sjalen kan man lägga plånbok eller blöja i fickan, mycket praktiskt när man ska handela eller gå till skötrum.
Sätt dina nycklar i en karbinhake och fäst den på ringarna. Praktiskt att lätt kunna nå sina nycklar när man har annat i händerna.

1 kommentar:

  1. ok, tack!!
    låter enkelt...men hur används den?? hur fästs den? antagligen i ringen men hur?
    bara 2 ringar på ena kortsidan. what about den andra kortsidan. vill gärna sy själv då bärsjalarna kostar över 600 kr. tack för svar till rebecca_roos@hotmail.com

    mvh rebecca roos

    SvaraRadera