torsdag 26 november 2009

Tunika till mig

Köpte ett mönster från Svenska Mönster på Syfestivalen tidigare i höstas. Det var slut på plats, men jag fick det hemlevererat efter bara några dagar till mässpris utan frakt. Vilken superservicedet är sånt man blir glad av.
Tyget är från Tygvaruhuset i Sickla.
Mönstret var lätt att följa, men dem hade glömt att skriva med hur man skulle göra med halsringningen, så den blev inte riktigt bra. Framtillblev det dubbelttyg framtill, baktill vart ringningen för djup enligt min smak och eftersom det inte stod nånstans när man skulle sy halsringningen glömde jag bort den och sömmen sydde jag när allt var ihopsytt och den blev inte så snygg som jag hoppats. Ibland är det bra med långt hår som kan dölja den... ;)
Jag gjorde så klart lite andra ändringar när jag höll på att klippa till tunikan, den fick bli lite längre baktill för att få till ett snyggt fall.


Livebilder på tunikan.



Jag blev nöjd med tunikan, trots att halsringningen inte blev bra. Pedanten i mig protesterar lite och vill göra om, men jag får göra om till nästa tunika jag syr till mig själv.
Nu är jag på tygjakt, det är inte det lättaste att hitta snygga vuxentyger tycker jag. Jag vill inget hellre egentligen att sy en tynika i något Jny-tyg... men det går ju så mycket att jag måste beställa mer.... Så det får bli till våren... ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar