onsdag 24 februari 2010

En produktiv kväll.

I helgen var jag på Syfestivalen och köpte många underbara tyger.
Hela lördageftermiddagen satt jag hemma och ritade av mönster och klippte tyger så att handenh värkte.
Inspirationen flödade på Syfestivalen och jag blev så sugen att sätta mig i mitt lilla syrum och bara skapa.
Det har varit hektiska veckor på jobbet. Det har kanske inte ungått någon, som pendlar eller läser tidningarna.
Den korta tiden mellan mina pass har gått åt till återhämtning och försök till att ladda om.

Jag har sniffat i LillK's nacke på kvällarna och bara insupit lugnet och kärleken till henne.


Ikväll blev tre små tunikor/klänningar till LillaK. Det var lite dunkel belysning när jag skulle fota, så blixten blev flitigt använd. Men den här bilden återger färgerna bäst.


Ett härligt tyg från Mg-Tyger (tror jag att det var...)
Det ser ut som ett 60-tals mönster på den tryckta jersyn. Så det fick bli en 60-talsinspirerad västklänning.
Använde ingen mudd till hals- och ärmrigningsremsorna utan tyget. Det var så bra stretch i det, blev lite lugnare intryck då.
Mönster, lite omgjort från Ottobre 5/2005





Jag lyckades lägga händerna på ett härligt molntyg i jersy, från Jny Design.
Det fick bli en liten tunika med raglanärmar (min favorit ärm för tillfället.)
När jag skulle sy den här tunikan, började min syaskin strula.
Jag hade på symässan gått och dregglat lite över overlocksymaskinerna som fanns till försäljning. Men jag gick hela tiden och sa till mamma, som var med, att jag inte kunde motivera att jag skulle köpa en ny maskin. Den vanliga hushållsmaskinen jag har är ju så bra....
Det fick jag ta tillbkaa när jag skulle försöka sy i det tunna jersytyget. Maskinen sydde bara massa hoppstygn...
Men efter lite rengöring och kärlek fungerade det hjälpligt.... Men jag vågade inte sy några stickningar utan tvillingnålen.
Så nu ska jag nog tänka om och börja spana efter bra overlockmaskiner.
Tunikan blev fin i sin enkelhet.
Mönster egengjort.

Det här snygga djurtyget kommer också från Jny Design. Så himla fina färger!
Jag visste inte rikitgt vad jag skulle sy. En filt tänkte jag först, det var så svårt att se tyget som ett plagg... Men reaktionen jag fick av LillaK när hon såg tyget gjorde att jag var tvungen att sy något hon får ha på sig. Hon skrattade och ärmade alla djuren hon såg.
Härligt.






1 kommentar:

  1. Gud vad duktig Du är, Sabina. Jag tokdiggar särskilt den 60-talsinspirerande tunikan. Den där lilla trevliga symaskinen vi såg på mässan, den ropade till Dig, hörde Du inte det?

    SvaraRadera